4 tipp, mielőtt webáruházat indítanánk

Amikor befészkeli magát fejünkbe a gondolat, hogy webáruházat indítsunk, sokminden kezd el kavarogni bennünk. Úgy látom, ügyfeleim közül is sokan rossz irányba indulnak. Legtöbben egyből a webáruház színvilágát és szerkezetét vetnék papírra, vagy éppen egy ütős logót. Én azt javaslom kezdjük a munkát egy kicsit máshonnan.

Összeszedtem pár olyan feladatot, amikről úgy gondolom prioritást élveznek a kezdeti tervezgetés során.

1. Elemezzük a konkurenciát

A Tipp banálisnak tűnhet, mégis pár ötletet adnék, mire érdemes figyelnünk.

 

Sokszor az sem teljesen egyértelmű, melyik webáruház számít konkurenciának, így azt mondanám, keressünk a forgalmazandó termékek nagy körét lefedő, vagy hasonló termékeket forgalmazó oldalakat. Legalább 5-6 oldalt nézzünk át. Ha vagyunk olyan szerencsések, hogy egyszerűen nincs konkurenciánk, akkor se próbáljuk megúszni ezt a feladatot. Találjunk olyan termékkörű webshop-okat, ami a miénkhez hasonló jellegű, értékű termékeket árul és vélhetően ugyanazt a vevőkört célozza.

 

Első körben, elengedve a fejünkben már körvonalazódó áruházunkat, igyekezzünk minél inkább laikus vásárlóként közelíteni a vizsgált webáruházakhoz.

Az Első élmény

A Felhasználói Élményt (User Experience) kutató alkalmazott pszichológia sok kísérletben megerősítette a 3 másodperces szabály helytállóságát. A látogatók jelentős  százaléka átlagosan 3-5 másodperc alatt eldönti kíván e az oldalunkkal tovább foglalkozni, vagy nyom egy határozott vissza gombot és nagy valószínűséggel soha nem tér vissza. Nyissunk meg egy oldalt, számoljunk 5-ig, majd egyből írjuk le mit tudtunk meg az oldalról. Kiderült e mivel foglalkozik az oldal, mi tetszett és mi nem.

A marketing üzenetek

Ezen bizony sokan átsiklanak. Gyűjtsük össze, hogy mit mond magáról az oldal. Szedjük össze, hogyan próbál minket meggyőzni arról, hogy jobb mint a többi. Kiemel e valamilyen hívószót, amivel meggyőz minket, hogy ő gyorsabb, olcsóbb, kedvesebb, nagyvonalúbb, segítőkészebb …

Részletesebb elemzés

A következő ütemben már kicsit objektívebben boncolgathatjuk az áldozatot. Figyeljünk az alábbiakra:

  • termékportfólió és annak kategóriákba tagolása
  • szállítási és fizetési opciók és azok költségei
  • pár húzótermék, vagy egy példa kosár ára
  • akciók, leértékelések, kuponok ajándékozás részletei

 

Lehetőleg készítsünk átlátható jegyzeteket, táblázatokat.

Kérjünk segítséget

Bármennyire is próbálkozunk mi már a leendő webáruház tulajdonos szemén keresztül szemléljük az oldalakat és gyakran elveszünk a részletekben, nem a lényegre figyelünk. Ezt a szemüveget meglepően nehéz levetni. Nagy segítségünkre lehetnek rokonok, ismerősök, akik hajlandóak segíteni nekünk. Kérjük meg Őket, írják le ők mit gondolnak, a listaként kapott webáruházakról. Remélhetőleg ezek az emberek majd a mi elkészült áruházunkban is jó szolgálatot tesznek tesztelőként.

2. Végezzünk kulcsszókutatást

Ez a tanács talán már kicsit haladónak és szakmainak tűnhet, mégis ide kívánkozik. El kell fogadnunk, hogy a keresőoptimalizálás bizony már itt, a tervezés korai szakaszában elkezdődik. Sőt, véleményem szerint ez a legfontosabb, egyben a leginkább elhanyagolt szakasza.

 

A lényege a kulcsszókutatásnak egyszerű. Tudnunk, de legalábbis egy megalapozott elképzeléssel kell rendelkeznünk arról, hogy a termékkörünk után érdeklődő potenciális vásárlóink milyen kulcsszavakat használnak, amikor a Google keresőt használják.

 

Ezek tudatában nem csak a webáruházunk keresési forgalmát tudjuk majd növelni, de erre épül majd az összes Google Adwords vagy közvetetten Facebook kampányunk is. Fontos hogy a meghatározott kulcsszavak a megcélzott piac meghatározásakor és a termékportfólió összeállításakor is nagy hangsúlyt kapjanak.

Eszközkészletünk

Amennyiben az angol nyelvterületen dolgozunk, úgy rengeteg specifikus weboldal szolgáltatás és szoftver létezik, de sajnos Magyarországon nem vagyunk elkényeztetve kulcsszókutatást segítő eszközökkel.

 

Hazai viszonylatban két eszközt ajánlhatok:

 

Leginkább előbbi lesz nagyobb hasznunkra, mivel utóbbi esetében csak a nagy keresési forgalmat generáló magyar kulcsszavak kaptak csak helyet.

Long tail – short tail

Egy nagyon fontos dolog. A legtöbb forgalom és bevétel nem az általános, csak a termékkört szélesen célzó kulcsszavakból jön. Nem az „eladó bigyók” kulcsszó hozza a vevők 95%-át, hanem az „ilyen olyan fekete kis valami innenonnan” jellegű keresések tömkelege.

 

Hogyan csináljuk meg a kulcsszólistánkat? Használjuk a fenti eszközöket, ötleteljünk, nézzük meg a konkurenciát. Ha már volt hasonló weboldalunk, vagy webáruházunk, ott bizony a webanalitika keresési kulcsszavai aranyat érnek.

 

Ez a témakör természetesen még megér majd egy későbbi blog bejegyzést.

3. Határozzuk meg a termékportfóliót

Általában három típusú ügyféllel találkozok, akik webáruházat szeretnének:

  • van aki nulláról indulna és még keresgéli a termékpalettáját
  • van aki kereskedői múlttal és háttérrel rendelkezik, és kilépne az online piactérre
  • van akinek egy elavultabb webáruháza van és előre szeretne lépni

 

A második és harmadik típusú Vállalkozók nagyon gyakran tekintik adottnak a termékpalettájukat, pedig érdemes lenne azt átgondolni.

 „Ugyanitt olcsó krumpli” effektus

A leglátványosabb hiba, ha a termék portfólió túl széles és ráadásul a termékkörök más-más célcsoportot céloznak. Mi ezzel a gond?

  • súlyos hátránnyal indulunk egy adott termékkör keresőkben való megjelenésében és kampányaiban
  • a látogatók szívesebben vásárolnak specializált webáruházakban
  • elveszítjük hitelességünket, hogy specializálódott szakértők vagyunk az adott témakörben

 

Mégis mit tehet az a kereskedő, aki több mindent forgalmaz? Egyszerű. A termékportfóliót több, egymástól jól szeparált vásárlókört célzó és specializált termékpalettával rendelkező webáruházat üzemeltethet. Egy vagy több plusz webáruház indítása technikai szempontból már nem akkora költség, hogy ez akadályt jelenthessen.

Milyen a jó termékpaletta?

Véleményem szerint az alábbiak segíthetnek ezt meghatározni

  • amennyiben ez lehetséges, próbáljuk megtalálni azt a réspiacot, amit a legkevésbé szolgálnak ki a konkurens áruházak és van rá megfelelő kereslet
  • ha a piac már nagyon telített, próbáljuk meg specializálni a termékkínálatot, akár több áruházzal. Ne „cipőket” kínáljunk egy adott webáruházban, hanem „futócipőket” vagy „terepfutócipőket”. Nyilván törekedjünk a józan egyensúlyra.

4. Gondoljuk át mitől leszünk jobbak

Gyakorlatilag az előző pontok már adhatnak megfelelő alapot hozzá, hogy átgondoljuk a vásárlóknak szánt marketing üzeneteinket. Ezek vagy közvetlenül, vagy közvetetten, de nagy hangsúllyal kell hogy megjelenjenek majd áruházunkban, illetve kampányainkban. Tudom, legtöbb Ügyfelemnek, de nekem is ezek okozzák sokszor a legtöbb fejtörést.

 

Hiába vagyunk mi jók, ha nem mutatjuk ezt meg webáruházunkban valamilyen direkt, vagy közvetett módon. Nyilvánvaló helyet adhatnak erre a főoldali Slideshow-k, bannerek, de akár a logónkat is kialakíthatjuk úgy, hogy egy pozitív kulcsszó elférjen. Természetesen a szöveges menüpontokban és a termékoldalak leírásánál is tartsuk ezeket szem előtt.

 

Gondoljuk át miért éri meg a vásárlónknak nálunk vásárolni a konkurencia helyett.

 

Csupán gondolatébresztőnek pár tipp:

  • villámgyors kiszállítás
  • segítőkész, elérhető ügyfélszolgálat
  • világos és biztos garancia
  • nagy szakértelem
  • tapasztalt szakszervíz
  • megbízható, valós raktárkészlet
  • kedvező árak

 

Természetesen minden célközönség másra harap. Próbáljuk jól megtippelni, hogy mire. Használjuk a korábbi kulcsszókutatásunk és a konkurenciaelemzésünk eredményeit. Az siker nem fog elmaradni.

Amennyiben értékesnek találta a cikket, megköszönöm, ha megosztja azt a Facebookon! 🙂

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.